Koiran rokotukset

18.08.2023

Rokotukset suojaavat koiraa tarttuvilta taudeilta. Koirat rokotetaan parvovirusta, tarttuvaa maksatulehdusta, penikkatautia, kennelyskää ja raivotautia vastaan.

Koiran rokotusohjelma on kesäkuun alussa muuttunut Kennelliiton suositusten mukaan: Jatkossa rokotukset ovat voimassa valmisteyhteenvedon mukaisesti. Käytännössä jo aikuisille rokotetuille koirille ei tule muutoksia rokotusohjelmaan, mutta pentujen osalta rokotuskerrat vähenevät.

Jos pentu on 12-viikkoinen tai vanhempi ensimmäisellä rokotuskerralla, sille annetaan kaikki perusrokotukset. Seuraavan kerran rokotuksia annetaan vasta 1 vuoden iässä.

Jos taas pentu rokotetaan alle 12-viikkoisena, silloin annetaan nelosrokote parvoa, penikkatautia, maksatulehdusta ja kennelyskää vastaan. Nelosrokote tehostetaan noin 4 viikon kuluttua, jolloin annetaan samalla myös raivotautirokote. Tehosterokotuksen jälkeen seuraava rokotuskerta on 1 vuoden iässä.

Rokotuskäynti on tosin muutakin kuin vain rokotus: samalla eläinlääkäri tarkistaa koiran terveydentilan ja hyvin usein rokotuskäynneillä todetaankin mm. tarve hammashoidolle. Hampaiden tarkastus on erittäin tärkeää juuri 4-6 kk ikäisellä koiranpennulla, sillä silloin on vielä mahdollista puuttua purentavirheisiin. Siksi eläinlääkäri saattaa suositella koirallesi terveystarkastusta uudelleen pentuiässä, vaikka rokotuksille ei olisikaan tarvetta.

Ja vielä eräs huomautus eläinlääkäreiden linjasta parhaan rokotussuojan saamiseksi: vaikka nelosrokote onkin pakkausselosteen mukaan voimassa 3 vuotta sen jälkeen, kun koira on saanut rokotteen yli 12 viikon iässä, suosittelen myös nelosrokotteen tehostamista 1-vuotiaana parhaan suojan saamiseksi.

KOIRAN ROKOTUSOHJELMA:

< 12 vko Nelosrokote

12 - 16 vko Nelosrokote ja raivotautirokote

1 v Raivotautirokote (ja suositellaan myös nelosrokote)

Tämän jälkeen joka vuosi kennelyskärokote ja joka 3. vuosi muut perusrokotteet.