Korvatulehdus koiralla

17.04.2024

Korvatulehdus on koiralla yleinen vaiva. Korvatulehduksen oireita ovat esimerkiksi korvien rapsuttelu, pään ravistelu ja pään kallellaan pitäminen. Korvissa voidaan havaita punoitusta, lisääntynyttä eritystä ja koiran korva haisee joskus myös poikkeavalta.

Kun koiralla havaitaan korvatulehduksen oireita, tulee varata aika eläinlääkärin tutkimuksiin. Eläinlääkäri tutkii ulkokorvat sekä tähystää korvakäytäviin syvemmälle, tarkastaen samalla myös tärykalvojen kunnon. Eläinlääkäri ottaa korvakäytävistä näytteet, jotka tutkitaan mikroskoopilla. Mikroskoopilla nähdään mm. hiiva, bakteerit ja tulehdussolut.

Tutkimusten ja näytteessä olevien löydösten perusteella eläinlääkäri valitsee koirallesi sopivan hoidon. Useimmiten korviin käytetään paikallisvalmisteita, ja lisäksi suun kautta voidaan antaa lyhyt kortisoni- tai kipulääkekuuri helpottamaan turvotusta, kutinaa ja kipua.

Korvanäytteet tulee useimmiten kontrolloida lääkityskuurin lopulla, jotta varmistutaan että hoito on tehonnut riittävästi. Samalla voidaan myös todeta, tarvitseeko lääkekuuria jatkaa.

Haasteita korvatulehduksen hoidossa voivat olla korvakäytävien ahtaus tai runsas karvoitus, jolloin lääkkeen saaminen korvakäytäviin syvälle voi olla haasteellista tai jopa mahdotonta. Tärykalvojen vauriot ulkokorvien tulehduksissa ovat melko harvinaisia. Jos tärykalvo on kuitenin vaurioitunut, voi tulehdus edetä myös korvan sisäosiin. Haasteellisissa tapauksissa korvien hoito saattaa vaatia korvien huuhtelua nukutukusessa korva- ja ihotauteihin perehtyneellä eläinlääkärillä.

Tiesitkö? Korvatutkimus voidaan toteuttaa myös eläinlääkärin kotikäyntinä, jolloin lemmikille ei tule lisää stressiä kuljetuksesta ja vastaanoton hälinästä.

Lue lisää eläinlääkärin kotikäynnistä.